lørdag den 21. juli 2007

Billy Wilder maraton


Den lille østriger med de store film var meget mere end bare manuskriptforfatter. Han forstod at portrættere og hudflette det amerikanske samfund - ikke mindst i følgende film:


Double Indemnity (1944) ······
Billy Wilders gennembrudsfilm er en klassisk omgang film noir med Barbara Stanwyck som den fatale blondine der lokker den naive og liderlige forsikringsmand til at begå mord for sig. Det handler om menneskelig svaghed og psykisk korruption, og især den sprudlende dialog hæver filmen over de mere gennemsnitlige films noirs.

The Lost Weekend (1945) ······
Drikfældighedens djævel vender tilbage. Billy Wilders Oscar-vinder fra 1945 er stadig effektfuld i sit rystende portræt af en alkoholikers kamp mod sin afhængighed. Filmen starter som hovedpersonen i forholdsvis sober, realistisk tilstand, men langsomt forvandler den sig til en mareridtsagtig gengivelse af omgivelserne med et uhyggeligt behandlingssystem og ekspressionistiske hallucinationer. Men det er Ray Millands altdominerende, karismatiske skuespil i hovedrollen, der stadig bærer filmen.

A Foreign Affair (1948) ······
Billy Wilders berlinerfarce byder på lige dele krig og kærlighed alt imens den kredser forsigtigt om en politisk kritik af de amerikanske soldater i det zoneopdelte Berlin. Det bliver for det meste morsomt og kærligt, selv om der lægges an til en mere kras og betydningsfuld film. Marlene Dietrich forfører; Jean Arthur overspiller.

Sunset Boulevard (1950) ······
Billy Wilders Hollywood-drama har snart 60 år på bagen, men er stadig et af de bedste og kritiske portrætter af filmbyen. Sunset Boulevard er aldrig bange for at tage fat på de store, tabubelagte emner og afdække dem på en saglig, humanistisk måde. Under 1950ernes økonomiske opsving var begge dele temmelig usædvanligt. Og det er det på mange måder stadigvæk. Deri består Wilders genialitet og det særligt wilderske touch.

Stalag 17 (1953)

The Ten Year Itch (1955)

Some Like it Hot (1959)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar