mandag den 28. juli 2008

Knives of the Avenger (1966)


Mario Bavas vikingedrama ligner og lyder som en doven western og byder ikke på nogen visuelle lækkerier. Knives of the Avenger peger ikke fremad mod de moderne sværd-og-trolddom-film, men føles som en kamp at komme igennem for både instruktør og publikum.

Ifølge IMDB blev Mario Bava hevet ind på denne film, efter at den oprindelige instruktør havde fået sparket. Bava endte med at skrotte alle optagelser og endte med at få en helt ny film i kassen på seks dage.

Den anekdote skal man måske ikke lægge for meget i, men den passer meget godt på det indtryk man får af Knives of the Avenger – en vikingefilm om en vandringsmand af en viking, Rurik, der slår sig ned hos en enlig vikingemor og hendes søn. Her finder Rurik snart ud af, at han kender de to fra gamle dage; moren og sønnen er fordrevet fra deres landsby, efter at faren og manden i familien – landsbyens konge – blev jaget på flugt og angiveligt styret i døden af rivaliserende vikinger. Rurik selv kommer til at spille en meget tvetydig rolle over for den amputerede familie, da de kamplystne vikinger finder frem til mor og søn.

Eventyret der blev væk
Så kompleks og introvert er Knives of the Avenger. Hvor lignende sværd-og-trolddom-film søger udad med storstilede kampscener og trickeffekter, søger Mario Bava indad og gør dramaet mellem Rurik og vikingemoren Karin og sønnen Moki til filmens højdepunkt. Den tvivl og selvransagelse, som Rurik hjemsøges af, er vi ikke vant til i denne type film – i hvert fald ikke i 1966. Her er nok næve- og knivkampe, men den storhed og eventyrlighed vi er vant til fra genren og Bava selv, mangler.

Disse personlige konflikter er også filmens eneste spor af kompleksitet, og da denne familiemæssige tvist afsløres og forklares i et meget uelegant og kedeligt fortalt flashback relativt tidligt i filmen, så kan filmen ikke styre så forfærdeligt mange nye steder hen end i mål. Derfor bliver det en meget ordinær og u-spændende fortælling, hvor man let kan regne ud hvor vi skal hen. Kun slutningens klæbrige happy-ending kommer som en overraskelse.

Viking eller western?
En anden væsentlig overraskelse kommer særligt til udtryk i filmens plot og persongalleri – samt i underlægningsmusikken. Her lægges der kraftigt op til en western med en ensom cowboy der ankommer til randen af civilisationen og skal prøve at genoprette lov og orden mellem de stridende landsbyer. Det ligner en nyfortolkning af westerngenren, når vikingerne bruger så lang tid på at ride rundt og forfølge hinanden til hest, og ledsages af den type musik. Også knivkasterkampteknikken og fotograferingen af disse kampe minder om westerngenrens seksløber-shootouts. Kun landskaberne lugter lidt af Skandinavien.

Dermed bliver Knives of the Avenger den mest kiksede og mindst spændende af filmene i The Mario Bava Collection.

······


Knives of the Avenger (it. I coltelli del vendicatore)
Instruktion: Mario Bava
Medvirkende: Cameron Mitchell, Elissa Pichelli, Fausto Tozzi m.fl.
Sider Films, 1966
Spilletid: ca. 84 minutter
Engelsk dvd-distribution: Starz Home Entertainment i bokssettet
The Mario Bava Collection, volume 1

Ingen kommentarer:

Send en kommentar