lørdag den 3. februar 2007

Captain Clegg (1962)


Forhåbentlig den ringeste Hammer-film! Karismatiske Peter Cushing spiller titelrollen – en pirat der er gået på land og forklædt som from præst nu lever af at smugle vin og spiritus og unddrage sig kongens skatteopkrævere. Der er mere kostumedrama og Morten Korch-kærlighed over denne Hammer-“klassiker” end gys og gru.

Captain Clegg går også under den amerikanske titel, Night Creatures, fordi en gruppe spøgelser til hest hjemsøger egnen omkring den lille landsby, Dymchurch, hvor filmen udspiller sig. Her skræmmes de lokale indbyggere til døde, hvis de bevæger sig ud i mosen; dette fine set up langer filmen ud allerede i anden scene. Et andet glimrende (om end noget mere tvetydigt) set up ligger så tidligt som i scenen før startteksterne, hvor den ondskabsfulde pirat, kaptajn Clegg, dømmer en sort mand til at blive efterladt på en øde ø med tungen skåret ud og ørerne skåret op på langs. Manden har tilsyneladende gjort tilnærmelser til Cleggs kone, og det gør man ikke ustraffet.

Historien tager herefter et par gevaldige tidsspring, og vi befinder os pludselig i den lille landsby Dymchurch, hvor den lokale præst, reverend Blyss, øver stor indflydelse på lokalsamfundet. Filmen forsøger selvfølgelig at holde publikum hen ved at begrænse vores viden om dels Blyss’ egentlige status i samfundet, hans baggrund og hensigter – han virker således noget bister og dominerende i filmens start. Man skal dog være mere end almindelig uopmærksom, hvis man ikke noterer sig de prægnante kameraindstillinger, som Blyss bliver forsynet med, den plads han får på prædikestolen, og al den tid som filmen ofrer ham; læg dertil at Blyss spilles af Hammer-ikonet, Peter Cushing – så ligger det lige for at lave kombinationen Blyss = Clegg.

Captain Clegg byder på denne måde på en konstant mangel på spænding, fordi hele plottet giver sig selv og forekommer temmelig forudsigeligt. Man gætter simpelthen plottet og de indbyggede pay offs på lang afstand og kan blot vente på at tingene lige så stille falder på plads.


Selv sagnet om spøgelsesrytterne, som der laves set up på i filmens begyndelse, finder man relativt let ud af, hvad skal bruges til. Og desværre er spøgelserne langt mere jordnære og drevet frem af materialistiske hensyn, end man skulle tro og håbe på i en Hammer-film.

Filmens største mysterium er faktisk, hvordan kaptajn Clegg blev til reverend Blyss – og hvad der skete med konen i kærlighedsaffæren med den sorte pirat, som der refereres til i første scene. Filmens anden kærlighedsintrige er forankret i disse fortidens synder og står mellem den unge Harry (spillet af den aldeles karismatiske Oliver Reed – ham der var varulv i The Curse of the Werewolf) og Imogene (i skikkelse af smukke Yvonne Romain) er langt den mest interessante plotlinje i denne film, fordi udfaldet ikke er givet på forhånd. Men da den store afsløring skal stå, er sagernes rette sammenhæng allerede for længst gået op for publikum.

Jeg er ikke begejstret for denne film. Jeg havde forventet flere overnaturlige, okkulte elementer. Jeg havde forventet mere blod og vold og flere “night creatures”. Jeg havde troet, der ville have været flere sørøvere med. Og går man til Captain Clegg med den slags forhåbninger, så bliver man slemt skuffet. Filmen regnes ikke for en central Hammer-klassiker på linje med Dracula- og Frankenstein-serierne, men de fans som har taget den til sig, har åbenbart alle læst det litterære forlæg om Dr. Syn (en serie romaner, hvoraf den første udkom i 1915) og set Disneys filmudgave. (Læs mere på Wikipedia.) Med denne viden i bagagen vil forholdet til Captain Clegg naturligvis ændre sig, og spændingen flyttes fra plot/suspense-plan til spøgsmålet om f.eks. skuespilspræstationer, iscenesættelsen og selve filmens trofasthed over for romanen osv.

Men som film er Captain Clegg en usædvanlig kedelig Hammer-film. Vi er nu halvvejs igennem Hammer-maratonen, og herfra kan det kun gå fremad. Jeg glæder mig til Don Sharps Kiss of the Vampire fra 1963.

······


Captain Clegg (US. Night Creatures)
Instruktør: Peter Graham Scott
Medvirkende: Peter Cushing, Patrick Allen, Oliver Reed m.fl.
Hammer Film Productions, 1962
Spilletid: Ca. 82 minutter
Amerikansk dvd-distribution: Universal (i bokssættet Hammer Horror Series)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar