fredag den 14. august 2015

Eventyret om Askepot (2015)


Eventyret om Askepot
(org. titel: Cinderella) 
Instruktion: Kenneth Branagh
Medvirkende: Lily James, Cate
Blanchett, Richard Madden, Helena
Bonham Carter m.fl.
Danske stemmer: Sofie Top-Duus,
Stine Stengade, Johannes Nymark,
Sofie Gråbøl m.fl.
Walt Disney Pictures, 2015

 _

Eventyret om Askepot er mest en genfortælling af Disneys Askepot-tegnefilm fra 1950 — ikke Charles Perraults oprindelige eventyr. Men sikke en genfortælling! Shakespeare-teaterskuespilleren Kenneth Branagh instruerer Askepot som om den vitterligt er et Shakespeare-stykke — med svimlende kamerature, svulstig filmmusik og storladne sets og setpieces. Eventyret om Askepot er på alle måder en Disney-tegnefilm vakt til live som rigtig spillefilm, og den er både eventyrlig og fantastisk.



Eventyret om Askepot udkom på dansk blu-ray fra Disney d. 30. juli. Desværre finder man ikke den lille Frost-kortfilm på blu-rayen, selv om den ellers blev vist i biograferne sammen med Eventyret om Askepot, men der er da følgende ekstramateriale:

  • A fairy tale comes to life (mini-featurette om filmen, 9:23 min.)
  • Costume test fun (testoptagelser af Sandy Powells kostumer klippet sammen med bloopers fra filmen, 2:39 min.)
  • Staging the ball (mini-featurette bag om kameraet på balscenen, 11:27 min.)
  • Alternative opening: Ella's childhood (ikke en reel alternative åbningssekvens, bare en ekstra lille scene, som er blevet slettet fra filmen, 3:02 min.)
  • Ella's furry friends (mikro-featurette om dyrene i filmen, 3:43 min.)
  • Ingen kommentarer:

    Send en kommentar