søndag den 12. juli 2015

SvampeBob: En rigtig landkrabbe (2015)


SvampeBob: En rigtig landkrabbe
(org. titel: The SpongeBob Movie:
Sponge Out of Water) 
Instruktion: Paul Tibbitt
Engelske stemmer: Tom Kenny, Mr.
Lawrence, Antonio Banderas m.fl.
Danske stemmer: Jens Jacob Tychsen,
Torben Sekov, Alexandre Willaume
m.fl.
Nickelodeon Movies, 2015

★ _ _ _

SvampeBob: En rigtig landkrabbe byder på masser af syrede SvampeBob Firkant-fjollerier og vandede, visuelle jokes og gags. Ganske som vi kender det så godt fra Nickelodeons tegnefilmsserie. Og det er også i den form at SvampeBob-filmen fungerer bedst — når vi er under vandet og det handler om de kendte karakterer. Når filmen til gengæld prøver at spille med musklerne og være noget andet og mere, så bliver det underligt usjovt og tungt. Hele CGI- og live-action-delen er desværre et reelt antiklimaks.



SvampeBob: En rigtig landkrabbe udkom på dansk 3D-blu-ray og almindelig blu-ray fra Paramount d. 9. juli. Filmens forside og bagsidetekst er desværre falsk varebetegnelse, og det samme kan man til dels sige om filmens trailer. Der er følgende ekstramateriale til filmen — alt er uden dansk tale, men med dansk tekst. Særligt de slettede scener er interessante.

  • SvampeBob Firkant: I en anden verden (mini-featurette om filmens tilblivelse, 7:40 min.)
  • Når jeg bliver stor, vil jeg lave sjove lyde (mini-featurette om de amerikanske stemmer, 9:41 min.)
  • Sådan bliver man Burgerskæg (mini-featurette om Antonio Banderas som Burgerskæg, 6:06 min.)
  • Burgermobil-jagtsekvensen (mini-featurette om filmens klimaks, 5:40 min.)
  • Det er in at være firkantet (fjollet fup-mikro-featurette om modedesigneren Giancarlo Brecht, 3:31 min.)
  • En dag i en svamps liv (hylende morsom parodi på en kunstnerisk kortfilm om en rigtig svamp, 2:33 min.)
  • Plankton styrer verden (børnevenlig mini-featurette om virkelighedens plankton og Hr. Plankton, 6:21 min.)
  • Undervandspragt (børnevenlig mini-featurette om havforskere, 9:28 min.)
  • International mysteriesvamp (mikro-featurette med to klip fra filme, der viser de mange sprog som den er oversat og dubbet til, 2:58 + 1:17 min.)
  • Bikinibund-boogie: SvampeBob-sangen "Gudskelov, det er mandag" som ikke er med i filmen (2:39 min.) + musikvideo med N.E.R.D.'s "Squeeze Me" (2:35 min.)
  • Slettede/udvidede/alternative/test-scener (14 scener, ialt 25:53 min.)


  • Ingen kommentarer:

    Send en kommentar